Winnaars Montaigne-essaywedstrijd 2020

English


Winnaars Montaigne-essaywedstrijd 2020


    

De winnaars van de Montaigne-essaywedstrijd 2020: Maxim Smets (links) en Vanessa Van Puyvelde (rechts).

De jury van de Montaigne-essaywedstrijd ontving inzendingen over uiteenlopende onderwerpen, zoals tolerantie, privacy, internetvrijheid, journalistieke deontologie, migratie, constitutioneel patriottisme, cultuursubsidies, depenaliseren van abortus, vrouwenonderwijs, levensbeschouwelijk pluralisme en identiteit van de EU.

De jury nomineerde uiteindelijk twee van deze essays, die zich wisten te onderscheiden van de andere inzendingen en daarbij eenzelfde niveau behaalden. Deze twee essays gaven blijk van een uitstekende kennis over en inzicht in de behandelde materie. Ze waren eveneens uitmuntend geschreven en helder gestructureerd.

“Cooperation in Non-Unitary States: Reconstructing Narratives” werd geschreven door Maxim Smets, een student rechten aan de KU Leuven. Het essay focust op de methodologische valkuilen binnen rechtsvergelijkend onderzoek over samenwerking in niet-unitaire staten. Het levert daarbij een genuanceerde kritiek op de bestaande rechtsleer en reikt een alternatieve werkwijze aan om de eigen methodologische kritiek tegemoet te komen.

“Mary Wollstonecraft’s Philosophy of Female Education in Mary: A Fiction (1788)” werd geschreven door Vanessa Van Puyvelde, een studente gender en diversiteit aan de Universiteit Gent. Dit essay onderzocht de relatie tussen de politieke geschriften en de fictiewerken van Mary Wollstonecraft. Het doel van deze studie is om meer licht te werpen op Wollstonecrafts filosofisch gedachtegoed over het onderwijs voor vrouwen zoals behandeld in haar eerste roman “Mary: A Fiction” (1788).